سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زرمهر

هفت عادت(2)

    نظر

 

 بحث هفت عادت مردمان موثر را با بحث درباره اولین عادت پیگیری می کنیم و امیدوارم که شما با نظرات و سوالات و نکته هایی که به من می آموزید به پربارتر شدن این بحث کمک کنید .         

اساسی ترین عادت(( عامل بودن)) است . عامل بودن یعنی مسئولیت خود را به عهده گرفتن ،ملامت نکردن اوضاع و شرایط یا اشخاص با این بهانه که رفتارتان حاصل شرطی شدن شماست .ضد ((عامل بودن)) واکنشی بودن است . اگر به واژه مسئولیت (( responsibility ))توجه کنید ،می بینید که در اصل  response-ability یا ((توانایی پاسخگویی )) بوده است . به این مفهوم که توانایی را دارید که پاسخ یا واکنش خود را انتخاب کنید.
 مردمان موثر ((عامل)) اند. یعنی ((مسئول))اند . در نتیجه رفتارشان حاصل تصمیم و انتخاب آگاهانه خودشان و مبتنی بر ارزشهاست .نه ثمره اوضاع و شرایط آنها ، که واکنشی مبتنی بر احساس است .
 فرض کنید برنامه ریزی کرده اید که با اعضای خانواده تان به پیک نیک بروید . همه مقدمات را تهیه کرده اید و می دانید می خواهید کجا بروید ، اما ناگهان هوا توفانی می شود و همه برنامه هایتان را به هم می ریزد.
 افراد عامل همواره ((هوای درون)) خود را حمل می کنند و هوای درون خویش را به هر کجا که بروند همراه می برند. یعنی به شیوه ای سرشار از خلاقیت پیک نیک خود را در مکارن دیگری برگزار می کنند و می کوشند از همان وضعیت بهترین ثمره را بوجود آورند. ضد عامل بودن ((واکنشی بودن ))است . واکنش این افراد نسبت به وضعیت بالا این است که : (( فایده اش چیست ؟پس از این همه تلاش و برنامه ریزی ، همه زحمات ما بر باد رفت .)) طبیعتا این روحیه منفی بر خودشان و همه اعضای خانواده شان نیز تاثیر منفی می گذارد. کلام افراد واکنشی نشان می دهد که می خواهند از زیر مسئولیت شانه خالی کنند . این افراد در واقع می گویند(( I am not response-able )) یعنی (من توانایی پاسخگویی ندارم) کسی که خود را مسئول نداند ، طبیعتا اوضاع و شرایطی را به وجود می آورد که از باور او حمایت کند ، یعنی به پیشگویی هایی می پردازد که خود را به اثبات می رسانند . در نتیجه این افراد به طرزی فزاینده احساس قربانی بودن و عدم تسلط می کنند . صفت مشخصه افراد واکنشی این است که همواره در حال ملامت کسی یا چیزی هستند . حتی شاید ستاره گان را به باد ملامت بگیرند ، مثلا بگویند: من متولد فلان ماه هستم ، به این دلیل عجول هستم و عجولانه تصمیم می گیرم .حال آنکه انسان عامل ارزشها و اصولی را انتخاب می کند که خودش درونا بتواند صحت و اعتبار آنها را تشخیص بدهد و تایید کند.
 اکنون ببینید درباره تواناییهای انسانی خود چه پیش دارید، آیا قادرید پاسخ (واکنش) خود را در برابر هر وضعیت (آنچه برایتان رخ می دهد) آگاهانه انتخاب کنید ؟ البته که می توانید!
 النور روزولت گفته است :
              (( هیچ کس بدون تمایل خودتان نمی تواند بیازاردتان .))
گاندی نیز گفته است :
         ((اگر خودمان احترام خودمان را به کسی ندهیم ، احدی نمی تواند آن را از ما بگیرد.)) 


                                    اگر به راستی این آرمان را دریابید ، می بینید که رهاننده ترین آرمان است .